هات استمپینگ؛ دستاورد جدید گروه صنعتی چکاد

مهندس محمدرضا فامنینی/ مدیرعامل شرکت یکسان آریان خودرو

گروه صنعتی چکاد به زودی تولید قطعات خودرویی به روش هات استمپینگ یا پرس‌کاری گرم را آغاز خواهد کرد. راه‌اندازی خط هات استمپینگ از جمله پروژه‌های مهم گروه صنعتی چکاد است که در سال جاری محقق شده و یکی از برنامه‌های توسعه‌ای چکاد در راستای چشم انداز گروه برای سرآمدی در صنعت قطعه‏سازی و حرکت به سوی خودروسازی است. افزایش چشمگیر ایمنی خودرو،‌ کاهش تلفات رانندگی،‌ کاهش وزن خودرو و بهبود استفاده از مواد اولیه، مهم‌‎ترین ویژگی‌های پرس‌کاری گرم است.

آشنایی با هات استمپینگ

هات استمپینگ (Hot stamping) یک روش تولید و یا تولید به روش گرم است. در این روش، که از سال 2012 از سوی خودروسازان شاخص و پیشرفته جهانی مورد استفاده قرار گرفته،‌ شاهد خط تولیدی هستیم که شامل دستگاه‌های لیزر و یا برش و کوره‌ای است که حدود 37 الی 38 متر طول دارد و بعد از آن انتهای خط تولید، دستگاه‌های پرس است که قالب دارد و به قطعات مورد استفاده در خودرو،‌ شکل می‌دهد. در ابتدای خط تولید، دور ورق برش زده می‌شود و داخل کوره می‌رود و سپس برحسب ضخامت ورق و نوع قطعه، درجه حرارت تا حدود 900 درجه سانتی گراد بالا می‌رود. بعد از آن ورق از کوره خارج و داخل قالب‌های منحصر به فرد این روش تولیدی که بر روی پرس‌ها قرار گرفته‌اند، وارد می‌شود. قالب‌ها در حین اینکه قطعه را شکل می‌دهند، خنک هم می‌کنند. این امر باعث می‌شود که قطعات، استحکام بسیار بیشتری از قطعات فعلی خودرو داشته باشند و در خیلی از موارد، وزن قطعات و مصرف مواد کمتر می‌شود.

فرصتی ویژه برای صنعت فولاد و قالب‏‌سازی

راه‌اندازی خط هات استمپینگ فرصتی ویژه و بی‌نظیر برای صنعت فولاد و قالب‏سازی کشور است. از آنجا که ورق‌های که در این روش استفاده می‌شود،‌ با ورق‌های که اکنون استفاده می‌شود،‌ متفاوت است، این امر می تواند، ضمن خلق فرصت‌های جدید در توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال کمک کند.  از آنجا که این نوع ورق‌ها مصرف کننده‌ای در داخل کشور ندارد،‌ تولید نمی‌شد و قطعا با آغاز تولید به روش جدید، مصرف چنین ورق های شروع خواهد شد. ورق‌ها را می‌توان به شرکت‌های فولادی داخلی سفارش داد. شرکت‌های فولادی کشورمان توانایی تامین ورق‌های مورد نیاز ما را دارند. قالب‌های مورد نیاز روش هات استمپینگ هم به دلیل نبود متقاضی،‌ در داخل تولید نشده،‌ این فرصتی است برای توسعه کسب و کار و بازار شرکت‌های داخلی که بتوانند قالب‌های این روش را تولید کنند.

کاربرد قطعات هات استمپینگ

قطعات تولیدشده به روش هات استمپینگ معمولا در چهار ستون خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در A pillar/ B pillar/ C pillar / pillar D و همچنین سرشاسی خودرو. بخش‌های که استخوان‏بندی خودرو محسوب می‌شود. این موضوع استحکام و ایمنی خودرو را بسیار بالا می‌برد. در ایران هیچ مجموعه‌ای نتوانسته از چنین روشی استفاده کن. بدین جهت گروه صنعتی چکاد اولین تولیدکننده قطعات خودرو به روش گرم در ایران خواهد بود.

مزایای هات استمپینگ برای چکاد

این روش تولید، برای آینده ارزش افزوده ایجاد می‌کند. در روش‌های فعلی تولید، ضایعات ورق زیاد است اما در روش هات استمپینگ ذخیره ورق بیشتر و مصرف مواد کمتر خواهد شد. همچنین سرعت تولید افزایش و از سوی دیگر وزن قطعات کاهش پیدا می‌کند. از آنجا که روش تولید گرم،‌ ایمنی خودرو را افزایش می‌دهد ‌خودروساز تمایل و رغبت بیشتری دارد که قطعات ایمن را خریداری و در زنجیره تامین استفاده کند. در مذاکراتی که با خودروسازان صورت گرفته، آنها از خرید قطعاتی که سطح ایمنی را بیشتر می‌کند، استقبال می کنند و این امر در خصوص خودروهای جدید،‌ خودروهای مونتاژی و خودروهای که توسط خودروسازان در دست طراحی است، بیشتر کاربرد دارد. افزایش چشمگیر ایمنی خودرو،‌ کاهش تلفات رانندگی،‌ کاهش وزن خودرو و بهبود استفاده از مواد اولیه، مهم‌‎ترین ویژگی‌های پرس‌کاری گرم است.